Litet avsnitt av en såkallad "bok" jag nästan gjorde klart som liten

Kapitel .1 ..Nytt

Detta kan inte vara sant tänker Elina. När hon såg vandrande folk på gatan i Köpenhamn.

Förut hade Elina bott mitt i Stockholm. Och bara för att mamma skulle gå i plugga några år så måste Elina bo med hon. När hon kommer till huset i Köpenhamn känner hon att det börja pirra i magen av längtan hem. Hon tänkte redan att det kommer bli ett helvete när hon såg flyttbilen åka tillbaks till Sverige igen. Mamma däremot säger att hon kommer trivas och att hon inte kommer vilja flytta hem senare när hon pluggat klart .  På kvällen tittar dem på danska nyheterna som man nästan inte fattar någonting av . Tillslut kan jag inte hålla mig längre så jag stänger av teven och springer ut och åker skateboard . Mamma sa innan vi åkte att jag borde byta stil och inte gå med mina hängande jeans och mössa på huvudet. Men hon kan inte stoppa mig hur jag är. Och det ända bra med Köpenhamn är att man hittar lätt och att det är väldigt nära till skolan. Skolan däremot som hon skulle börja i morgondagen skulle inte vara en hit .Hon visste ju inte om det var någon som åkte skate board i den skolan .Skulle hon bli ensam eller bara mer populär och att alla vill vara med hon . Det var en svår fråga.

Kapitel .2.. Utstirrad

Hon satte i sig mackan och rusade till skolan med sin skateboard i handen medans det andra gick med hårband och  osminkad . Killarna var i olika gäng och det såg ut som några i hennes stil. Men hon visste inte helt säkert. Tillslut kom det en kille fram till mig och fråga.

-         Är du ny här? med ganska schyst röst.

Han såg ut som en hipphoppare . Precis som hon själv var en del av. Jag svarade tillbaks.

-         Jo , Jag heter Minna och jag kommer från Sverige. Vad heter du då?

-         Jag heter Samuel . Shit ! Var bodde du ?

-         Jag bodde i centrala Stockholm.

-         Ok så du fårstår inte Danska så bra då?

-         Nej. Några ord kan vara svåra att förstå men min pappa är norsk så jag kan danska rätt så bra.Vet du var G7;an ligger ?

-         Jo de ligger där vart den stora planchen är på en fågel.

-         Ok tack!

Hon sprang in till klassrummet och där satt både pluggisar hästnördar och mode tjejer killarna var vilda och alla var mäst för sport utom två hipphoppare och tre nördar som satt tätt bredvid varandra och viskade. Nästan alla viskade och jag hörde en kommentar från en av tjejerna som var häst nörd att jag var säkert den första tjejen som brydde sig om sport och skateboard. Men jag sket i det och tittade på en av de tomma bänken som jag satte mig på.

Fint! Tänkte jag. Alla värka hata mig det värsta som kunde hända var ju det!

- God morgon. sa läraren. Jag hoppas alla sovit gott och som ni ser har vi en ny i klassen . Minna Eklund

En av tjejerna skrattade och sa.

-         Träd i släkten?

-         Anna! sa läraren .det är ohyggligt så du får kvarsittning 15 minuter och jag hoppas du sköter dig från och med nu . Hon är från sverige så jag vill att ni tar emot och respekterar hennes utal och namn från och med nu!

-         Just det! Sa en kille som stod vid dörren  med en min skate board som jag lagt vid dörren.

Han gav den till mig och sa!

-         Det är smartare att ha den nära dig själv om du är ägaren!

-         Jo tack .






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0